Kindercoaching

Activiteiten met emotie ballonnen

In mijn vorige blog vertelde ik hoe belangrijk het is voor een (hooggevoelig) kind om zichzelf (nog beter) te leren kennen. Zo ook in het ervaren van eigen emoties. Door de onderstaande activtiteiten met de emotieballonnen leren ze stil te staan bij zichzelf en leren ze om emoties meer te verwoorden. Je kan ze zelf maken, maar je kan ze ook bestellen op https://www.semmie.net/Ballonnen-Emotie

Activiteit 1 (va 3 jaar):

Als ze boos zijn, de ballon boos laten pakken en ze er tegen aan laten slaan/schoppen.

Activiteit 2 (va 4 jaar):

Laten vertellen hoe hij/zij zich voelt door één van de ballonnen te laten pakken. Dit kan een willlekeurig moment zijn, maar je kan dit ook inzetten op het moment dat je daadwerkelijk een emotie ervaart bij je kind.

Activiteit 3 (va 4 jaar):

Je kan aan de ballonnen stickers plakken waarvan je kind boos, verdrietig, bang of blij van wordt.

Activiteit 4 (va 6 jaar):

Één emotie ballon naar elkaar overslaan. Je vraagt aan je kind met welke ballon hij/zij wilt beginnen. Je slaat de ballon naar je kind. Dit kan je met je handen doen, maar ook met een tennisraket of met je voeten (voetballen). Voordat je deze naar je kind slaat, vertel je waarvan je boos, verdrietig, bang of blij wordt “ik word blij van……., omdat……

Activiteit 5 (va 8 jaar):

Alle ballonnen in de lucht gooien en zelf snel wegrennen. Je kind rent naar de ballonnen en pakt een ballon. Welke er wordt gevangen, daar wordt over gesproken. Als je bijvoorbeeld ‘ballon blij’ pakt, ga je het gesprek over blij aan; waar wordt je blij van? Hoe weet de ander dat je blij bent? Of hoe kan ik aan jou zien dat je blij bent? Wat doe je dan?

Activiteit 6 (va 8 jaar):

Je laat je kind een ballon pakken. Als ze bijvoorbeeld de ‘ballon boos’ pakken mogen ze daar wat over vertellen. Wat maakt ze boos? Hoe kijk je als je boos bent? Wat doe je als je boos bent? Hoe sta je erbij als je boos bent? Wat zeg je als je boos bent? Wanneer alles duidelijk is, wordt er tot 5 getelt. Dan mag hij/zij iemand gaan tikken. Als er iemand getikt is, mag de getikte nadoen wat er net is vertelt. Het spel begint weer opnieuw bij de getikte, totdat iedereen aan de beurt is geweest met alle emoties. Achteraf wel leuk om er over te hebben wat nu het verschil was tussen iedereen.